vaistai.lt

Kaip išsirinkti žuvį sveikai šeimos mitybai? (181/0) 

Kaip išsirinkti žuvį sveikai šeimos mitybai?Šiandien šeimininkei sveikai šeimos mitybai išsirinkti žuvį iš tokios gausios pasiūlos tampa nelengva užduotimi: svarbu, kad pati žuvis būtų šviežia, sveika, turtinga maistinėmis medžiagomis, vaikai ją įprastų valgyti nuo mažens, vyresnieji ir toliau noriai rinktųsi žuvies patiekalus, maisto gamyba būtų nesudėtinga ir maloni, o visa šeima kartu būtų sveika ir laiminga. Tačiau, kaip tai padaryti? Kokią žuvį išsirinkti, kad ji būtų šviežiausia, vertingiausia, kaip ją tinkamai paruošti, kad ant šeimos stalo ji taptų sveiku ir laukiamu patiekalu bent du tris kartus per savaitę pataria portalo sveikataipalankus.lt įkūrėja, sveiko maisto technologė Raminta Bogušienė.

Lietuvoje auginama ir ekologiška žuvis

Kad išsirinktumėte pačią geriausią, kokybiškiausią žuvį – toli ieškoti nereikia. Svarbiausi sveikos žuvies kriterijai turėtų būti produkto kokybė ir išauginimo būdas. Greitas žuvies sužvejojimas Lietuvos tvenkiniuose ir skubus pristatymas į prekybos vietas nedideliais atstumais užtikrina šviežumą ir maksimalų vertingų medžiagų išsaugojimą produkte. O aukščiausią kokybę nusako ekologinis gamybos būdas ir tą patvirtinantys sertifikatai. Ekologiškai auginamų žuvų augimas nuolat stebimas, griežtai kontroliuojamas, o visuose auginimo ir perdirbimo etapuose užtikrinamas atsekamumas. Žuvys ekologiniuose žuvininkystės ūkiuose minta natūraliais tvenkiniuose randamais pašarais, yra papildomai šeriamos tik ekologiškais grūdais iš ekologiškų sertifikuotų ūkių ir erdviai gyvena beveik natūraliomis sąlygomis. Šiandien Lietuvos tvenkiniuose kas ketvirta išauginta žuvis - ekologiška. Švarus vanduo į tvenkinius atiteka upeliais iš miškų ir šaltinių, juose nėra nei sunkiųjų metalų, nei dioksinų, kurie kartais aptinkami vandenynuose sužvejotose žuvyse. Lietuvoje ekologišku būdu išaugintos žuvys – tai aukščiausios kokybės garantija.

Sveiko maisto technologė R. Bogušienė pataria pirmiausia rinktis sveikiausiai išaugintas, tai yra vietinių augintojų žuvis: „Vakar tvenkinyje, šiandien jau ant jūsų stalo - tai didelis mūsų valstybės žuvininkystės pasiekimas, kai galime patys išsiauginti ir apsirūpinti sveika, ekologiška žuvimi. Tai galimybė sveikai ir subalansuotai maitintis kasdien ir kiekvienam!“.

Šviežumas – kokybės garantas

Antras svarbus faktorius, nulemiantis sveikatai palankaus produkto savybes, yra šviežumas ir teisingas paruošimo būdas. Sveiko maisto technologė primena: „Derėtų vengti rinktis sūrias, sūdytas, rūkytas, marinuotas ar kitaip stipriai apdorotas žuvis kasdieniam stalui, toks jų apdorojimo būdas nėra pats palankiausias mūsų sveikatai. Didelis druskos kiekis mūsų organizmuose sulaiko skysčius, o neteisingo žuvies rūkymo metu gali susidaryti kenksmingos sveikatai medžiagos. To reiktų vengti ir nepiktnaudžiauti“.

Specialistė akcentuoja, kad būtent pasirinkę šviežias žuvis neprašausite ir šeimą maloniai nustebinsite kokybišku ir skaniu maistu. Jeigu dažnai dvejojate, pasirinkti atvėsintą, šaldytą ar ką tik pagautą žuvį iš tvenkinių – įvertinkite tai, jog šaldytų žuvų skoninės savybės ir tekstūra bus ne tokios geros, kaip patiekalą ruošiant iš šviežių žuvų. Būtent atšildymo proceso metu šaldytos žuvys praranda daug ląstelinio skysčio, o ilgo transportavimo ir sandėliavimo metu netenkama nemažai naudingų maistinių medžiagų. Patiekalas gali tapti sausesnis, ne tokio intensyvaus skonio ir aromato. Jeigu vis tik nusipirkote atitirpintą žuvį, ją paruošti ir suvartoti turėtumėte per 24 val., tokios žuvies pakartotinai užšaldyti jau negalima, ji praras maistinę vertę ir skonines savybes. 

Šviežią žuvį atpažinti nėra sudėtinga, būtina atkreipti dėmesį į jos išvaizdą. Visą nepjaustytą žuvį galite apžiūrėti  ir įvertinti jos akis, žvynus, žiaunas ir pelekus.

Šviežios, tinkamai laikomos žuvies akys iškilios, skaidrios, apvalios, vyzdys juodas, akys neapsiblausę ir drėgnos. Žuvies žvynai ir pelekai turėtų būti tvirti, drėgni, blizgantys ir sveiki (skirtingų rūšių žuvų pelekai gali būti sužaloti gaudant ar transportuojant). Taip pat atkreipkite dėmesį į žuvies žiaunas, jos turėtų būti ryškiai raudonos ir švarios.
 
Greitas ir paprastas paruošimas

Žuvies patiekalų paruošimas nėra sudėtingas ir daug pastangų reikalaujantis procesas. Rekomenduojama jas ruošti orkaitėje ar garpuodyje, gaminti troškinius, blynelius, maltinukus vaikams, virti gardžias žuvienes. Įvairiems žuvies patiekalams paruošti nereikia įmantrių ingredientų, nes žuvis – švelnaus skonio patiekalas, užteks tik šlakelio citrinos, druskos, juodųjų pipirų ar mėgstamų prieskoninių žolelių. O žuvis termiškai paruošiama greitai, tikrai ilgai neužtruksite virtuvėje.

„Gaminant mažiems vaikams, naudokite žuvies filė, sumalkite ją, kad neliktų pavojingų ašakų, arba rinkitės kremzlinių žuvų klasei priklausančias, ašakų neturinčias eršketines žuvų rūšis. Patiekalą pagardinkite kepintais svogūnais (jei vaikai nemėgsta svogūnų, prieš kepimą juos sumalkite), virtomis, keptomis ar šviežiomis smulkiai tarkuotomis morkomis ir mėgstamais prieskoniais. Tai paprastas ir lengvas receptas norintiems į mažųjų mitybą integruoti daugiau sveikų žuvies produktų,“ – pataria sveiko maisto technologė Raminta Bogušienė.

Sveikatos šaltinis

Ko gero, kiekvienam teko girdėti apie milžinišką maistinių medžiagų lobyną, esantį žuvyse. Specialistai iš tiesų ragina į savo valgiaraščius žuvies patiekalus integruoti bent 2-3 kartus per savaitę. Vieno tokio valgymo metu jūsų lėkštėje turėtų būti bent 150 g žuvies. Toks kiekis užtikrins reikiamą būtiniausių maistinių medžiagų ir baltymų kiekį.

Rinkitės pusiau riebias, riebias žuvis. Tai karpiai, plačiakakčiai, amūrai, eršketai, unguriai – juose gausu Omega-3 riebiųjų rūgščių, daug svarbių sveikatai vitaminų ir mikroelementų.

Puikiems šeimos pietums iš Lietuvos tvenkiniuose auginamų daugiau nei 20 žuvų rūšių šiandien nesunkiai galima įsigyti tradicinių karpių, amūrų, plačiakakčių, eršketų, lydekų, karosų, gal kiek rečiau pasiūlomų europinių šamų, lynų, ungurių, starkių ir kitų Lietuvoje auginamų rūšių žuvų.

Image

VšĮ „Sveikatai palankus“ – ugdo visuomenės sveikatai palankios mitybos ir gyvensenos raštingumą, didinant jų sąmoningumą, kad rinktųsi sveikatai palankius maisto produktus ir gyvenimo būdą.

Informacija iš:

Sveikatai palankus

 







Komentarai (Viso žinučių: 0)


Atsakyti
Vardas:Svečias
Pavadinimas:
Komentaras:


Įrašykite patvirtinimo kodą

Powered by AkoComment 3.0


vaistai.lt pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, nesusiję su tema, pasirašyti kito asmens vardu, pažeidžia įstatymus, reklamuoja, kursto nelegalius veiksmus.

Į viršų
 


    

Ieškomiausių TOP 5




Naudingos nuorodos