
Vertinami gydymo įstaigų veiklos atnaujinimo planai
Nacionalinis visuomenės sveikatos centras siekdamas valdyti infekcijų riziką asmens sveikatos priežiūros įstaigose ir padėti joms sėkmingai atnaujinti veiklą, vertina šių įstaigų parengtus ir patvirtintus Planinių stacionarinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų etapinio atnaujinimo ir teikimo įstaigoje planus ir teikia joms savo pastabas ir rekomendacijas. Planai yra rengiami pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytus reikalavimus ir Higienos instituto rekomendacijas.
Atkreipiame asmens sveikatos priežiūros įstaigų (ASPĮ) dėmesį, kad 2020 m. liepos 27 d. pasikeitė Higienos instituto rekomendacijos – atsisakyta ankstesnės nuostatos po kiekvieno paciento išlaikyti ne mažesnes kaip 10–15 min. pertraukas, kurių metu patalpos vėdinamos ir valomi / dezinfekuojami paviršiai.
Atnaujintose rekomendacijose nustatyta, kad patalpos turi būti dezinfekuojamas pagal Lietuvos higienos normą HN 47-1:2012 „Sveikatos priežiūros įstaigos. Infekcijų kontrolės reikalavimai“, papildomai vėdinti ir valyti / dezinfekuoti jas siūloma tik po kiekvieno paciento, turinčio COVID-19 būdingų simptomų, po grupinių užsiėmimų ir po aerozolį generuojančių procedūrų atlikimo.
NVSC specialistai vertina pateiktus planus ir pastebėję neatitikimus teikia ASPĮ konsultacijas, kaip juos pagerinti. Teikiame NVSC iki liepos mėnesio ambulatorinėse gydymo įstaigų pateiktuose planuose dažniausiai pasitaikančius neatitikimus:
- Plane nėra tinkamai įvertinta infrastruktūra:
- Nėra apskaičiuotas maksimalus ASPĮ per dieną galimų priimti pacientų skaičius;
- Nėra įvertintas ir aprašytas kabinetų poreikis konkrečioms paslaugoms teikti (pvz., tiesioginio kontakto su pacientu konsultacijoms, neinvazinėms ir invazinėms procedūroms) ir nėra sudarytas kiekvieno kabineto atskiras konsultacijų grafikas, t. y. nenurodyta, kada vyksta tiesioginės konsultacijos, kada nuotolinės;
- Nepateiktas patalpų, daiktų, įrenginių, paviršių valymo / dezinfekcijos planas, nepateikta informacija, ar bus užtikrintas visų patalpų išvalymas ir dezinfekcija kiekvienos darbo dienos pabaigoje.
- Nėra tinkamai nustatyti personalo darbo principai:
- Nėra numatyti detalūs įstaigos ir personalo veiksmai identifikavus COVID-19 ligos (koronoviruso infekcijos) atvejį ASPĮ;
- Nėra nurodytas minimalus darbuotojų skaičius, būtinas užtikrinti paslaugas ir nėra nurodytas darbuotojų, kurie dirba kitose ASPĮ skaičius ir jiems specialiai sudarytas grafikas;
- Nenurodyta, kaip dažnai keičiamos AAP, ar darbuotojai apmokyti užsidėti ir nusiimti AAP, ar yra AAP atsargų ir kur jos laikomos. Nenumatyti AAP rinkiniai pagal saugumo lygius.
- Nėra numatyti pacientų srautų valdymo principai:
- Nenurodyta, kaip atskiria pacientų srautus, nėra skirtas atskiras laikas rizikos grupių priėmimui, nenurodyta, kaip įstaigoje reguliuojami atstumai tarp pacientų;
- Nėra numatyta, kad kuo daugiau paslaugų būtų suteikta vieno apsilankymo metu.
- Nėra nurodyta ar vykdoma epidemiologinė stebėsena, priimamų pacientų skaičiaus stebėsena.
Stacionarių ASPĮ (ligoninių) planuose dažniausiai pastebėti šie netikslumai:
- Plane ASPĮ infrastruktūra (palatos, lovos) nėra padalinta į tris atskiras dalis:
- Nėra išskirta infrastruktūra, skirta būtinosios medicinos pagalbos paslaugoms įstaigoje teikti
- Nėra išskirta infrastruktūra, skirta paslaugoms įstaigoje teikti
- Nėra išskirta įstaigos infrastruktūra, skirta paslaugoms tik dėl COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) teikti.
- Neužtikrinta pacientų srautų valdymo tvarka, užtikrinant infekcijų kontrolės reikalavimų laikymąsi:
- karščiuojančių ir nekarščiuojančių pacientų srautų atskyrimas;
- didelės rizikos ir mažos rizikos grupėms priskiriamų pacientų srautų atskyrimas;
- maksimaliai sumažinta pacientų tarpusavio kontakto galimybė;
- ankstyvas COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) atvejo identifikavimas.
- Nėra numatyti detalūs personalo veiksmai identifikavus COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) atvejį įstaigoje ir nenustatytos priemonės, skirtos galimam COVID ligos (koronaviruso infekcijos) išplitimui kitose įstaigose (kai darbuotojas dirba ir kitoje įstaigoje), suvaldyti (pvz., darbo vietų deklaravimas, jeigu darbuotojas dirba keliose darbovietėse).
- Nepateiktas patalpų, daiktų, įrenginių, paviršių valymo/dezinfekcijos planas, nepateikta medicininių atliekų tvarkymo tvarka (kaip kaupiamos ir šalinamos infekuotos COVID-19 atliekos).
Informacija iš:
Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos
Image: FreeDigitalPhotos.net