merck-gardasil-top-2025-03.gif
blog image

Lietuvos atstovės – tarptautiniame forume: bendradarbiavimas kuriant įrodymais grįstas tėvystės programas ir naujos idėjos Lietuvai

Spalio 8–9 dienomis Liublianoje (Slovėnija) įvyko tarptautinis forumas (angl. International Forum for Implementation and Research on Evidence Based Interventions for Children), dukart per metus suburiantis mokslu grįstų intervencinių programų vaikams kūrėjus, diegėjus, vykdytojus ir tyrėjus iš viso pasaulio. Forume vykstančių pristatymų ir diskusijų metu šalys dalijasi naujausia informacija apie pozityvios tėvystės programų įgyvendinimą Europoje ir JAV, gerąja patirtimi ir iššūkiais, kartu ieško tinkamiausių sprendimų. 

Be renginio šeimininkų – Slovėnijos atstovų – forume dalyvavo svečiai iš Islandijos, Norvegijos, Danijos, Didžiosios Britanijos, Airijos, Nyderlandų, Estijos ir JAV. Lietuvai forume atstovavo Higienos instituto Sveikatos stiprinimo skyriaus vadovė Aušrinė Smaleckaitė, projekto „Sveikatos stiprinimo programų tėvams „Neįtikėtini metai“ ir „Augame žaisdami“ organizavimas“ veiklos vadovė Agnė Kliukė ir Higienos instituto Sveikatos stiprinimo skyriaus vyriausioji specialistė Jogailė Jurkutė. 

 

Susitikimai su programų kūrėjais

Diskusijų su užsienio partneriais metu Lietuvos atstovės dalijosi patirtimi, aptarė iššūkius ir galimas jų sprendimo strategijas tiek programos „Neįtikėtini metai“ vykdymo ir plėtros kontekste, tiek ir programos „Augame žaisdami“ diegimo ir pritaikymo mūsų kultūrai kontekste. Ypač naudingi buvo forumo metu vykę individualūs susitikimai su programų kūrėjais, suteikę progą aptarti vienus paskutinių pasiruošimo vykdyti programos „Augame žaisdami“ Lietuvoje žingsnių. Tai – į lietuvių kalbą verčiamos metodinės medžiagos tėvų grupių fasilitatoriams ir tėvams parengimas naudoti fiziniu ir elektroniniu formatu, pirmųjų tėvų grupių fasilitatorių Lietuvoje mokymai. 

 

Bendradarbiavimas kuriant

Jau su pirmuoju Danijos atstovės pristatytu pranešimu renginio dalyviai galėjo justi kertinį pozityvios tėvystės programų kūrėjų ir vykdytojų puoselėjamą partnerystės principą – bendradarbiavimą kuriant (angl. co-creation). 

Bendradarbiavimo kuriant principas, bendriausia prasme, įgalina kalbine ir kultūrine prasme labai skirtingas šalis įsidiegti ir vykdyti tas pačias mokslu grįstas programas. Tai pasiekiama dėka atviro, geranoriško dialogo tarp programos kūrėjų ir programos diegėjų skirtingose šalyse.

Kartu su kūrėjais, be programos pritaikymo kiekvienai šaliai kalbine prasme, yra ieškoma, kurie programos medžiagos turinio aspektai turi būti keičiami atliepiant kiekvienos kultūros žmonių poreikius. Tai suteikia progą programos dalyviams geriau įsisavinti programos turinį, pateikiamą jų gimtąja kalba, ir palengvina mokymąsi modeliuojant mokymų metu analizuojamuose vaizdo įrašuose matomus savo kultūros atstovus.

Dar daugiau – programą vykdančios šalies kontekste taip pat stebima teigiama bendradarbiavimo kuriant principo taikymo pusė – šaliai pritaikyta programa tampa daug labiau sava, jaučiamas bendrakūrėjo indėlis, kurio įprastai stinga, diegiant nors ir puikų, tačiau jau galutinį kitoje šalyje sukurtą produktą. 

 

Pristatyti tyrimai: vaikas – galutinis intervencinių programų naudos gavėjas  

Forumuose nemažas dėmesys skiriamas ir mokslui – programų efektyvumui įvertinti skirtų tyrimų pristatymams. Šio susitikimo metu pristatyti tyrimai skatino prisiminti, kad vis tik galutinis intervencinių programų naudos gavėjas – vaikas.

Norvegijos tyrėjų grupės atstovė pristatė atliekamą kokybinį tyrimą, kuriame ji, naudodamasi interviu metodu, tyrė imigrantų vaikų informuotumo apie tai, kad tėvai (globėjai, įtėviai) lanko mokymų grupes, lygį ir programos diegiamų principų atspindį kasdienėse bendravimo su tėvais situacijose.

Tyrėjas iš Nyderlandų akcentavo vaikų probleminio elgesio pasireiškimo dažnio matavimų prieš ir po intervencinės programos svarbą, o atstovės iš Airijos pranešimas dar labiau praplėtė šią temą ir atkreipė dėmesį, kad kai kuriais atvejais, pavyzdžiui, vertinant programų efektyvumą vaikams, turintiems raidos sutrikimų, tokių kaip Aktyvumo ir dėmesio sutrikimas, kur kas svarbiau ne mažėjantis sutrikimo simptomų pasireiškimo dažnis, o tėvų įgalinimas su simptomų pasireiškimu būti kasdienoje, įgaunant naujų tinkamesnio reagavimo į elgesio sunkumus būdų. 

 

Pasisemta naujų idėjų, užmegzti svarbūs ryšiai su kitų šalių ekspertais

Dalyvavimas šiame forume suteikė galimybę ne tik pasisemti naujų idėjų, bet ir užmegzti reikšmingus ryšius su kitų šalių ekspertais. Tikimasi, kad tarptautinės partnerystės leis dar tikslingiau ir efektyviau diegti įrodymais grįstas tėvystės programas Lietuvoje, prisidedant prie vaikų emocinės gerovės stiprinimo. 

Pozityvios tėvystės įgūdžių stiprinimo programa „Neįtikėtini metai“ Lietuvoje vykdoma nuo 2020 m., jos vykdymą koordinuoja Higienos institutas. Daugiau apie programą neitiketini-metai.lt 

Programa „Augame žaisdami“ pradedama diegti. Pirmieji tėvų grupių mokymai šalyje planuojami jau kitų metų pradžioje. Daugiau informacijos – netrukus. 

Informacija iš:

Higienos institutas 

Image: freepik.com

Įvairenybės
Skaityti daugiau
masks
Higienos institutas ir Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademija sutarė bendradarbiauti stiprinant psichikos sveikatą
masks
Kai 96 proc. lietuvių rytas prasideda ekrane: kaip nuolatinis informacijos srautas keičia mąstymą?
masks
Išleistas leidinys apie dažniausių mirties priežasčių ryšį su pagrindiniais rizikos veiksniais lyties aspektu